RSS

Category Archives: Motivation

Image

Impian dan harapan

twilight_at_sunset_widescreen-wide

Assalamualaikum. Pejam celik pejam celik tahun 2013 bakal melabuh tirainya.

Hahhghh…mengeluh.

Cepat betul masa  berlalu. Terasa bagaikan baru sahaja menyambut tahun baru. Tiba-tiba terlintas dalam benak ini antara tanda-tanda kiamat adalah cepatnya masa berlalu. Astagfirullah hala’zim. Semoga kita semua tidak tergolong dalam manusia yang rugi. Seperti mana firman Allah dalam surah Al-Asr ayat 1 hingga 3.

“Demi masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.”

Bagaimana dengan segala hajat, impian dan harapan kita di tahun ini. Adakah tercapai segala yang diimpikan? Tahniah pada mereka telah mencapainya. Bagi yang masih belum tercapai apa yang dihajati seperti diriku ini. Jangan putus asa. Semoga kita terus berusaha dan melangkah tanpa rasa jemu. Kerana aku yakin Allah tidak akan mensia-sia segala usaha kita selagi matlamat kita tidak bercanggah pada syarak dan syariat Nya. Insyaallah.

Mungkin ada dosa-dosa yang tanpa kita sedari telah menyebabkan segala hajat kita tertangguh. Astagfirullah. Atau mungkin juga Allah rindu akan rayuan dan rintihan kita padaNya. Masyaallah. Sesungguhnya hanya Allah sahaja yang mengetahui bila waktu yang tepat segala hajat, impian dan harapan kita dimakbulkan. Kita sebagai hamba  Nya harus terus berdoa dan bertawakal pada Allah disamping melakukan segala suruhan dan meninggalkan segala larangan Nya.

Dikesempatan ini, aku berdoa semoga kita semua akan terus istiqomah berusaha untuk mencapai apa yang diimpikan. Kita mula dengan menyusun ayunan langkah kita dengan penuh tawaduk dan yakin Allah bersama-sama dengan kita. Sekiranya kita selama ini dikelilingi dengan kawan-kawan yang suka menyogok kita dengan nilai negatif. Susun langkah kita agar menghidarinya dengan cermat dan berhemah semoga tiada hati yang terluka. Dekatkan diri kita bersama kawan-kawan yang dapat membina semangat dan mengingati kita pada yang satu.

Selamat menyusun strategi dan matlamat baru. Selamat muhasabah diri kita di sepanjang tahun 2013 ini yang hanya tinggal beberapa hari sebelum melangkah ke 2014 masihi. Segala kenangan manis menjadi penaik semangat kita. Manakala yang pahit menjadi sempadan dan pengajaran untuk kita menghadapi cabaran dan rintangan yang mendatang.

NormalDoa1

Wallahhua’lam. 😉

 

(imej: google)

Advertisements
 
Leave a comment

Posted by on December 26, 2013 in Motivation

 
Image

Hebatnya keluarga kita

Terima kasih mak abah

Seminggu sebelum exam.

“Assaalamualaikum. Hello mak nanti along exam minggu depan. Nanti mak abah doakan along yer.”

“Waalaikumsalam. Insyaallah, mak abah tak pernah lupa doakan kamu semua. Along dah makan? Dah solat? Jangan berjaga sampai larut malam sangat. Jaga kesihatan tu. Jaga diri baik-baik”. Klik.

Sehari sebelum exam.

“Assalamualaikum. Hello nanti abah mak doakan along boleh jawab exam esok yer. Takut la abah rasa macam tak study apa-apa”.

“Waalaikumsalam. Insyaallah. abah, mak dan adik dah buat solat hajat. Along pun kena banyak-banyak berdoa. Semoga dipermudah segalanya. Along nak takut apa, kan along dah belajar kan?Insyaallah along boleh jawab lah. Dah makan? Jaga diri tu”. Klik.

Sejam lepas exam.

“Assalamualaikum. Hello. Along macam mana exam? Boleh buat tak? Sempat jawab semua?

“Waalaikumsalam. Alhamdulillah. Boleh la adik. Sempat jawab semua. Tapi tak tau betul ke salah. Soalan susah la”. Klik.

Tersenyum sendiri.

Bila kenangkan situasi itu. Rasa terharu dan bangga pun ada. Bukan setakat aku jer yang stress nak exam. Seluruh keluarga aku pun terasa bahangnya. Aku percaya situasi ini pernah juga terjadi pada kau orang kan. Sweet kan. Alhamdulillah syukur segala nikmat yang diberikan dariNya.

famili

Ini diantara situasi-situasi yang berlaku dalam keluarga kita. Bukan setakat exam jer. Banyak lagi situasi dimana seluruh keluarga kita bersatu menghadapinya. Bila salah seorang ahli keluarga kita sakit misalnya. Kita akan automatik tahu peranan kita masing-masing untuk menghadapinya. Mana yang menjaganya, mana yang menyediakan makanan, memandikan dan sebagainya.

Walaupun tengok benda ni kecil. Tapi pada pandangan aku dari bende sekecil inilah akan menjadi impak sungguh besar dalam kehidupan kita.  Pernah dengar kata-kata “pendidikan awal bermula dari rumah”. Jadi bila aku kaitkan situasi tadi dengan kata-kata ni. Aku boleh simpulkan bahawa kita sedang belajar mengenai erti kasih sayang. Dan bermula dari perasaan kasih sayang ini timbul  sifat bertanggungjawab, tolong-menolong dan berkorban demi orang yang kita sayang. Pendek kata kalau kita dah sayang seseorang tu kita akan berkorban apa saja demi dia. Opss. Maksud aku berkorban pada tempatnya. Selagi ia tidak melanggar syariat dan agama kita.

sayang menyangi

Aku belajar, sedang belajar dan akan belajar erti kasih sayang dari mak, abah dan keluarga aku. Mereka adalah orang yang paling aku sayang selepas Allah dan rasul. Tiada siapa dapat menggantikan tempat mereka. Tanpa mereka aku tidak akan menjadi setabah ini untuk mengharungi segala dugaan dan cabaran hidup. Begitu juga dengan diri kita semua. Bermula dari tatihan pertama. Ibu dan ayah kita tidak jemu-jemu memberi semangat dan kekuatan untuk melawan perasaan takut kita untuk memulakan langkah pertama.

Percaya atau tidak sebenarnya kita hidup atas doa orang sekeliling kita. Maka tentulah orang sekeliling kita itu orang yang paling rapat dengan kita. Dia tidak lain dan tidak bukan adalah orang yang melahirkan, menyusukan dan membesarkan kita iaitu ibu kita. Kerana doa seorang ibu itu tiada hijab di sisi Allah. Doa ayah serta ahli keluarga kita yang lain juga tidak dilupakan. Mereka juga orang-orang yang paling rapat dengan diri kita.

Selagi ada kesempatan yang diberi oleh Allah, aku akan rebut peluang ini untuk membahagiakan mereka. Terutama mak dan abah. Namun langit tidak selalunya cerah. Sudah menjadi lumrah dalam kehidupan kita bila terjadinya perselisihan faham diantara ahli keluarga kita. Itu perkara biasa. Semua orang menghadapinya. Jika ia terjadi,aku akan berusaha tidak melayan rajuk yang panjang. Takut-takut mengundang murka Allah. Aku akan mohon petunjuk dan pertolongan Allah. Insyaallah. Aku percaya pasti ada jalan penyelesaiannya.

Aku berharap kita bukan tergolong dari golongan yang melupakan mereka bila kita telah berjaya dikemuncak nanti. Kita akan selalu mengenangkan kembali saat susah dan senang ibu dan ayah kita membesarkan kita semua. Ingat redha ibu ayah adalah redha Allah s.w.t. Begitu juga pada ahli keluarga yang lain. Kita tidak seharus melupakan segala jasa-jasa mereka.

Aku berdoa semoga kita semua kekal istiqomah menyayangi keluarga kita selagi nafas dikandung badan. Kerana di sinilah bermulanya tempat tapak penyamaian benih-benih kasih sayang yang akan dan sedang kita sebarkan ke seluruh pelusuk bumi Allah s.w.t ini. Agar bisa memadamkan amarah hati-hati ego dan sombong dengan kenikmatan dunia. Insyaallah.Amin

doa ibubapa

Wallahua’llam.

(imej: google)

 
Leave a comment

Posted by on December 13, 2013 in Motivation

 
Image

Jihad ku..

Jihad ku..

Suasana keheningan malam kian terasa di kawasan perumahan rumah pangsa enam belas tingkat ini. Angin sepoi-sepoi bahasa menerjah masuk tingkap bilik menyapa kain langsir. Terbuai-buai lembut. Dari lepas insyak tadi aku masih di tempat yang sama. Di suatu sudut dalam bilik ku menghadap laptop dan buku-buku. Membuat persediaan bagi kertas terakhir yang berbaki tinggal sehari lagi. Berselang-seli menyiapkan tugasan yang akan dihantar seminggu selepas peperiksaan nanti. Stress,penat dan terasa tidak yakin yang aku akan dapat menjawab kertas soalan itu nanti dengan sebaik mungkin.

Aku memicit kepala yang pening dan tengkuk yang mula mengebas sambil mengerling jam dinding yang menunjukkan angka 1.18 pagi…hahhhhhh…satu keluhan seraya keluar dari mulut ku. Masih banyak lagi bab perlu ditelaah dan tugasan yang perlu dihabiskan. Sambil tangan masih melekat di keyboard laptop tetiba-tiba terlintas di fikiran untuk mencari kata-kata hikmah sebagai penguat jiwa yang makin tertekan dan serabut ini. Lalu jari-jemari ku pantas mencari. Dari satu laman ke laman yang lain aku singgah. Sehinggalah aku terpaku pada kata hikmah “mencari ilmu adalah jihad”. Aku seraya berdoa…

“Ya Allah, sesungguhnya Kau maha adil. Engkau tidak pernah mensia-siakan amalan hamba-hambaMu, walaupun ia hanya sebesar zarah sekali pun. Engkau tetap membalasnya.”

Aku sebak dan terkedu seketika. Terasa segala kepenatan dan tekanan hilang dibawa angin malam ini. Aku bangun lalu menuju ke tingkap. Menghirup udara sejuk. Mendongak merenung langit malam tanpa dihiasi bintang. Sambil hati mengucapkan syukur atas segala rahmat yang diberikan kepada diri aku yang hina ini. Terima kasih Ya Allah..

Aku melontar pandangan jauh melihat susana malam seketika dan kembali semula ke tempat “pertapaan” ku dengan satu semangat dan satu jihad…

study    exam

(imej: google)

 
Leave a comment

Posted by on December 5, 2013 in Motivation

 
Video

Love our environment

Hi friends,

Just want to share one short story of animation from youtube. So cute…and cool. This story or maybe I can say the example about small creatures suffer from pollution made by human….or done by us but we not aware it…huhuhu…even it just a very small thing…but affect to our environment system.

We seldom talk about pollution effect against this small creatures. Normally we just discuss big things like pollution against water, air, land, noise and light. But when I watched this story..then I know actually there is other life with us that we need to respect it in appropriate way. In fact, we just know to say “syuhh!!…syuhh!!…go away….” when fly come to our food, ant inside our drink, snail at our garden and etc…I believe if we know how to keep our place nice and clean, they will not disturb our life and we also not disturb their food chain.

food_chain_drawing_l

So start from now, we need to ensure we not litter the rubbish even it is only a chewing gum at anywhere. Please throw it in appropriate place…not only you but also as remainder to myself too…huhuhu..

images

Ok….thant’s all for now…hope you enjoy this short movie…heee

c u 🙂

 

(images: google)

 
Leave a comment

Posted by on December 4, 2013 in Motivation

 
Video

“There is always hope..never give up!”- Nick Vujicic

I’m still remember some where in 2006, one of my friends forwarded one clip regarding one amazing guy. Became inspiration to everybody from whole over the world. Everybody falling in love with him. He is motivational speaker. He born without all four limbs due to tetra-amelia syndrome. His name is Nicolas James Vujicic.
He motivated us about how we have a very beautiful life. In what ever circumstances we are…we still have a hope to live happily…”We have the choice either to step towards our goals and dreams or step away going to temporary things”….the choice is yours…
This video I got it from youtube…actually this is first video which introduced me about him. Hope will be inspiration and motivation especially to you and also to all my classmate, since we are in study week now…hope we are study smart…be the best for our self and never give up..
Good luck and enjoy yourself..

c u 😉

 
Leave a comment

Posted by on December 3, 2013 in Motivation

 
Video

I’m stress…..(part 2)

Hi friends,

Just continued from previous posting. Also a part of my finding on how to manage our stress correctly. But this time I want to share a clip about the consequences from the stress. Source from youtube. Although the clip short and simple but there is a lot of message to us on how the important we manage our stress.
Ok…that’s all for now…happy watching and have a nice day..
c u.. 😉

 
2 Comments

Posted by on November 28, 2013 in Motivation

 
Video

I’m stress

Hi friends,

I’m little stressed right now. Many things in my head like “whirlwind inside of my head”..suddenly remind me to the Papercut lyric from Linkin Part hee..Why I stress? I stress on many things..stress on study, work, relationship, life…bla..bla..bla…better I’m not mention it…afraid become more stress when you read it hee..

Until I make a quick and short research on how to manage the stress. I google it. Then I saw this clip from youtube regarding stress management …short, simple, easy to understand and it is interesting. So I would like to share it because “sharing is caring“.

As summary from my research, we need to think positively, get enough sleep, eat healthy food and do something that will make we happy. These are the parts of ways how manage our stress easily. Actually there are a lot of ways or method out there. As long as the way that you choose not make you become more worse such as taking drug, alcohol or something that can harm yourself.  I hope this can be a lesson to us how we can manage our stress correctly. Hope you enjoy it..

That’s all for today…enjoy your day..don’t worry and be happy..bye2 😉

 
Leave a comment

Posted by on November 25, 2013 in Motivation