RSS
Image

Ujian hidup

09 Dec

kucing-sepi_sedih

Aku :

Aku tertekan….

Al-Quran :

“Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina.” (surah Ghaafir, ayat 60)

Aku :

Bila doa aku akan dimakbulkan?

Al-Quran :

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang” (surah Al-Baqarah, ayat 45)

Aku :

Kenapa aku?

Al-Quran :

“Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya.” (surah Al-Baqarah, ayat 286)

Aku :

Sampai bila?

Al-Quran :

“Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri.” (surah Ar-Ra’ad, ayat 11)

Aku :

Namun aku sudah berdoa…

Al-Quran :

“…dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir ” (surah Yusof, ayat 87).

ujian-allah3

Aku :

Maafkan diriku berkeluh kesah begini…ya Allah…

Al-Quran :

“…dan beristighfarlah kamu kepada Allah (dengan memohon ampun), sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” (surah Al-Baqarah,ayat 199)

pelangi1

redha

“Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir”. (surah Al-Baqarah, ayat 286)

Amin…ya robbala’lamin…

 

(imej: google)

 
Leave a comment

Posted by on December 9, 2013 in Spirituality

 

Leave a Reply

 
