RSS
Image

Jihad ku..

05 Dec

Jihad ku..

Suasana keheningan malam kian terasa di kawasan perumahan rumah pangsa enam belas tingkat ini. Angin sepoi-sepoi bahasa menerjah masuk tingkap bilik menyapa kain langsir. Terbuai-buai lembut. Dari lepas insyak tadi aku masih di tempat yang sama. Di suatu sudut dalam bilik ku menghadap laptop dan buku-buku. Membuat persediaan bagi kertas terakhir yang berbaki tinggal sehari lagi. Berselang-seli menyiapkan tugasan yang akan dihantar seminggu selepas peperiksaan nanti. Stress,penat dan terasa tidak yakin yang aku akan dapat menjawab kertas soalan itu nanti dengan sebaik mungkin.

Aku memicit kepala yang pening dan tengkuk yang mula mengebas sambil mengerling jam dinding yang menunjukkan angka 1.18 pagi…hahhhhhh…satu keluhan seraya keluar dari mulut ku. Masih banyak lagi bab perlu ditelaah dan tugasan yang perlu dihabiskan. Sambil tangan masih melekat di keyboard laptop tetiba-tiba terlintas di fikiran untuk mencari kata-kata hikmah sebagai penguat jiwa yang makin tertekan dan serabut ini. Lalu jari-jemari ku pantas mencari. Dari satu laman ke laman yang lain aku singgah. Sehinggalah aku terpaku pada kata hikmah “mencari ilmu adalah jihad”. Aku seraya berdoa…

“Ya Allah, sesungguhnya Kau maha adil. Engkau tidak pernah mensia-siakan amalan hamba-hambaMu, walaupun ia hanya sebesar zarah sekali pun. Engkau tetap membalasnya.”

Aku sebak dan terkedu seketika. Terasa segala kepenatan dan tekanan hilang dibawa angin malam ini. Aku bangun lalu menuju ke tingkap. Menghirup udara sejuk. Mendongak merenung langit malam tanpa dihiasi bintang. Sambil hati mengucapkan syukur atas segala rahmat yang diberikan kepada diri aku yang hina ini. Terima kasih Ya Allah..

Aku melontar pandangan jauh melihat susana malam seketika dan kembali semula ke tempat “pertapaan” ku dengan satu semangat dan satu jihad…

study    exam

(imej: google)

 
Leave a comment

Posted by on December 5, 2013 in Motivation

 

Leave a Reply

 
